Namasté Yoga

Online Yoga Lessen

Yin Yoga 

  

Tegenwoordig ervaren steeds meer mensen werkdruk en stress in het dagelijks leven. We zijn altijd online en bereikbaar. De Yin yoga helpt je onder andere om weer tot een diepe ontspanning te komen. In je lichaam én in je hoofd. 

Waarom Yin yoga bij pijn en bewegingsmoeilijkheden
 

Yin yoga zorgt ervoor dat je straks als je een dagje ouder wordt

(dit is al vanaf ons 25e levensjaar ) je flexibel en zonder pijn en/of het gebruik van ondersteunende hulpmiddelen kunt blijven bewegen. Dat je nog iets van de grond kunt oprapen zonder uit balans te raken of pijn te ervaren.

Belangrijk om te weten! Wist je dat je dit niet kunt inhalen? (Echt waar!)

Dus je begint vandaag al met het werken aan je bewegelijkheid en het voorkomen van gewrichtsklachten voor je toekomst. En niet pas wanneer je merkt dat je stijf wordt of pijntjes krijgt. Dus wil je voor later en NU minder blessure gevoelig zijn en je gewrichten gezond houden? Kunt blijven bewegen en alles kunt blijven doen? Start dan nu al met Yin Yoga in je dagelijks leven toe te passen.

Doe mee en ervaar wat Yin Yoga voor je kan betekenen. Klik op de link en reserveer je studio of online les bij Namasté Yoga & Groepslessen. 


Je zult merken dat je elke keer een rustmoment ervaart zodra je tijdens een les yin yoga op je mat zit. Bij yin yoga gaat het om de stilte in jezelf te leren vinden terwijl we langer in de houdingen verblijven. Het zijn geen moeilijke ingewikkelde houdingen waar je lenig voor moet zijn. Nee....er wordt helemaal niets van je verwacht. Je hoeft er alleen maar te zijn en te voelen wat de status is van jouw lijf op dat moment. Je gebruikt de houdingen van yin yoga om verbinding te maken met je lichaam. Je leert te voelen wat bepaalde yin-yogaposes met je lichaam doen. Dit geeft jou gelegenheid om je grenzen te verkennen en te voelen hoe het met je gaat. Dit doen we vanuit zachtheid, vriendelijkheid en stilte. 


De yin-yogalessen zijn rustig en meditatief. Het zijn zittende en liggende houdingen waar we langer in verblijven. Doordat we in yoga de poses langer vasthouden, krijg je de ruimte om tot een diepe ontspanning te komen. De zwaartekracht doet het werk en jouw lichaam geeft aan tot hoe ver je mag gaan. Dit maakt dat je de signalen van je lichaam leert herkennen en daar ook respect voor hebt. De yin yoga lessen zijn erg populair. Het zijn de meest bezochte lessen in onze studio & online. 

Ook een Yin Yogales volgen? 



Power Yoga

Wat is Power Yoga?

Power yoga is een dynamische vorm van yoga voor mannen en vrouwen waarbij je ademhaling een belangrijke rol speelt. Het wordt ook wel slow power yoga flow genoemd, omdat je tijdens deze vorm van yoga in een langzame flow komt. Dit doen we door bewegingen in elkaar te laten overlopen en herhalen en hieraan de ademhaling te verbinden. 

Bewust zijn van je lichaam en de bewegingen. Het langzaam uitvoeren van op spierkracht gebaseerde bewegingen met het eigen lichaam om kracht en souplesse te ontwikkelen. Maar ook loslaten, pauzeren, dagdromen en aandacht schenken aan wat er is, zodat je kunt voelen wat je lichaam je vertelt. Power yoga brengt een geweldige energie en doorstroming op gang waardoor je heerlijk voldaan van je mat af stapt.

Restorative Yoga

 Wat is Restorative Yoga

 

De vraag ‘Wat is restorative yoga?’ wordt ons vaak gesteld. Het is een van de belangrijkste en mooiste vormen van yoga. Het is namelijk het moment waarop je volledig tot rust mag komen, terwijl je nog wakker bent. In onze huidige maatschappij waarin we constant blijven doorgaan, is zo’n volledig rustmoment echt een geschenk. Even wordt er niets meer van je verwacht en je mag alles wat er om je heen gebeurt loslaten. Je leert jezelf volledig te ontspannen en je goed te voelen bij ‘niets doen’.

Restorative Yoga lessen

Tijdens de lessen restorative yoga begeleid ik je 75 minuten lang in volledige stilte. Je wordt daarbij ondersteund door kussens, dekens en alles wat je nodig hebt om comfortabel en zacht in een rustgevende houding te zijn. Wanneer je lichaam in volledige rust is, kan het overschakelen naar een ander gedeelte van het zenuwstelsel, namelijk de Para Sympathicus. Dit deel van het zenuwstelsel helpt het lichaam om zich te herstellen. Wanneer je alsmaar doorgaat en niet de tijd neemt om te ontspannen wordt dit gedeelte van het zenuwstelsel niet aangesproken en blijft het onderontwikkeld. 

 

Effecten restorative yoga

Uit onderzoek blijkt dat depressies en burn-out in 2022 naar verwachting volksziekten nummer 1 worden. Restorative yoga is een goede manier om deze volksziekten te lijf te gaan. Het kan je helpen wanneer je BurnOut bent maar deze yogavorm kan ook gevoeligheid voor depressies verminderen. Het effect van restorative yoga is dat je minder gevoelig raakt voor stress en ongemakken. Je biedt stresssituaties makkelijker het hoofd en je batterij raakt niet leeg wanneer er iets onverwachts gebeurt of wanneer je voor een prestatiegerichte fase staat. 


 

Restorative yoga past bij jou wanneer je jezelf herkent in de volgende voorbeelden:

  • Ik ben hooggevoelig
  • Ik heb een verantwoordelijke functie op mijn werk die veel van me vraagt
  • Mijn kinderen en de verplichtingen rondom het huishouden slokken me op
  • Sociale media geven me het gevoel er niet bij te horen
  • Wanneer ik even ga zitten, wordt ik onrustig in mijn hoofd en denk aan alles wat nog gedaan moet worden
  • Ik heb een burn-out
  • Ik heb last van angsten
  • Ik heb psychosomatische klachten 
    (ik ben bijvoorbeeld bang dat ik ziek ben of iets ernstigs mankeer)

 



Hatha Yoga 

Wat is Hatha Yoga?

Hatha yoga is een tak van yoga die bestaat uit een systeem van oefeningen om beheersing te verkrijgen over de geest en vooral het lichaam. Ook wel de oudste vorm van yoga waar vandaan alle yang vormen zijn ontstaan. 

Wat is het verschil tussen Hatha Yoga & Power Yoga Flow?

Het grootste verschil is dat de poses en de bewegingen in de Hatha Yoga vooral statisch worden uitgevoerd van staand naar zittend naar liggend. In de Power Flow maken we gebruik van de Vinyasa flow. De bewegingen worden  in een flow en door middel van zonnegroeten en gebruik van ademhaling aan elkaar verbonden. In de Hatha yoga maken we ook gebruik van de ademhaling maar staan we meer statisch stil en gebruiken we kracht en lengte en tijd om in de houding te verblijven. 

Hierdoor wordt de Hatha vaak ook wat milder ervaren dan de Power Flow Yoga. 
Neemt niet weg dat het ervaren van deze beide vormen van yoga pas duidelijk kan maken wat het meest bij jou en jouw lichaam past. 




Yoga Nidra

Wat is Yoga Nidra 

 

Yoga Nidra betekent letterlijk yogische slaap . Het is een oude techniek waarbij de beoefenaar de diepe staat van bewuste ontspanning binnengaat. Het is een systematische oefening om het bewustzijn van onze externe wereld naar de innerlijke wereld te verplaatsen.

Het brengt ons in een diepe slaap waarin onze zintuigen, intellect en geest ontspannen. We worden vrij van de begrippen tijd, ruimte en rede. Wanneer dit gebeurt, neemt de hersenactiviteit af en gaat het lichaam in de genezende toestand. Daarom wordt ook gezegd dat een uur yoga Nidra hetzelfde voordeel kan opleveren als een slaap van vier uur. Terwijl het lichaam in een genezende toestand komt, kunt je de gifstoffen op cellulair niveau opruimen, de geest opfrissen en bagage uit het onderbewustzijn verwijderen.